Khamis, Januari 8

Kekasih Kuseru (seram gilos)- 10 Bintang

Mungkin aku antara yang terlambat untuk menilai dan menghayati Kekasih Kuseru ini. Setelah lebih kurang 12 jam depan laptop aku ni (8mlm -10pg), berjaya juga aku mengkhatamkan siri seram ini. Aku bagi 10 bintang untuk Kekasih Kuseru ini. Jalan cerita yang mantap, plot yang menarik, masuk akal, tak terbawa-bawa dengan gaya cerita yang biasa-biasa (asyik tayang hantu je), tahniah kepada pengarah Khabir Bhatia dan team produksi yang telah berjaya menyebabkan aku tak tidur semalaman gara-gara melayan cerita yang memang menyentuh emosi dan pemikiran ini.

Memang, semua sendiri maklum, bukan mudah nak hasilkan karya seram, dan yang paling penting, karya yang dihasilkan itu diterjemahkan kepada sebuah telefilem dan of course, bukanlah plastik. Hehe, bukan plastik yang dok isi barang-barang tu tau, tapi maksud aku, plastik dalam erti kata, asal cerita seram aje, mesti orang akan menilai rupa hantu yang terjelma tu macam mana. Kan kan?

Secara mudahnya, biarlah aku ceritakan serba ringkas tentang siri Kekasihku Seru ini. Kisah bermula keturunan demi keturunan, sehinggalah ke lapis yang ketujuh (jangan nak sabitkan dengan mahsuri, takde kaitan langsung dengan 7 keturunan ni, haha). Semuanya angkara cinta yang tidak berlandaskan agama, sehinggakan sanggup mempertaruhkan jasad ayah sendiri untuk menghidupkan kembali kekasih yang telah pergi (dalam Tangisan Berdarah pun, Si Hasrudi Jawawi mengadun balik cerita ini apabila Si Hasham menghidupkan kembalik kekasihnya yang telah ditembak sendiri, if tak salah aku la). Bermulalah episod syaitan durjana, yang mengongkong keturunan demi keturunan, salasilah demi salasilah, yang dipanggil SAKA. Saka WARIS (lakonan mantap Hairie Othman) ni, memerlukan anak perempuan setiap keturunan untuk dijadikan sebagai penunggu, yang mana WARIS yang merupakan jelmaan syaitan ini akan menjaga anak perempuan tersebut sehinggalah ke nafas yang terakhir (ceh, macam tajuk novel alaf21 la plak, cerita pasal Malik tu).

Alamak, nanti-nantilah aku ulas lagi. Tapi ingat, aku bagi 10bintang untuk Kekasih Kuseru ni. Of course bukan aku sorang, ramai lagi yang kasik 10 stars for this telefilm. It means, kamurang (gaya bahasa Budak Hutan RAMFC) mesti layan if tak pernah layan lagi. Lagi best dan berilmu dari PUAKA NIYANG RAPIK yang still best lagi tu.

Dan, yang pasti, cerita ni mengingatkan aku kepada Arwah Tok Yah aku ketika nazak (takde kaitan langsung dengan saka ye). Tapi aku pasti, pada malam Tok Yah nazak tu, episod tu terimbau balik bila aku melayan cerita ni. Dan membuatkan aku terkesima seketika. Bagaikan terdengan kembali Tok Yah memanggil-manggil malam tu, "Tolong ayah, tolong Alia, Allah.. Allah, tolong Hakim (aku tak sure betul ke Tok Yah panggil aku, tapi ni yang aku dengar sampai tengah malam, malam tu)". Pengajaran yang aku dapat, 1st time berlaku kematian dalam famili aku,

"Pada saat-saat dah nampak macam meracau tu, baca yasin dan ulang-ulang kalimah syahadah kat telinga. better jangan tidur that night, biar ada orang yang menunggu dan meneman.."

Al-FATIHAH untuk arwah Tok Yah..

Dan seterusnya untuk rakyat Palestin..

"Ya Allah!! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung Ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah....... . turunkan lah bantuanMu kali ini kepada orang orang Islam di Libanon/Palestin, hancurkanlah rejim zionis..amin. ..." (Lalu bacalah surah Al Fil / membayangkan kehancuran tentera Yahudi - dengan Izin Allah) Surah al fil: "A'lam tara kay fafa 'ala rob'buka bi as-haa bil fil "A'lam yaj'al kaydahum fi tadhli lin Wa arsala 'alayhim 'tayran ababil "Tarmihim bi hijaratinm min sijjil Fa ja'ala hum ka asfin ma'kul"

p/s: terkesima.. siapa2 yang nak layan cerita ni, boleh layan di www.tv3.com.my. cerita ni bleh gak didownload di http://dramafanclub.blogspot.com/2008/07/kekasih-ku-seru-2.html

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails