Ahad, September 28

abis duit raya rm100, repair motor..

hm, baru je balik dari motor jap td. ntah la, asyik problem je motor aku ni. xpelah, motor tu dh byk berjasa kt aku. dr start aku training praktikal, extend kt utm, sampai la time aku membawa diri ke kotaraya kuala lumpur ni. tambah2 ng internship programme by telekom yg memaksa aku pusing satu kl, dr menara telekom di jalan pantai baru, ke bukit anggerik, ke kepong, ke bangsar dan seterusnya ke cyberjaya. hm, detail tuk repair td mcm aku list kt bawah ni. aku pn xtau bende yg aku tukar tu dipanggil mende, tp aku cuba la gambarkan kt bwh ni by perkataan. actually, problem sebenarnye ialah handle motor aku tu yg kebelakangan ni asyik bergoyang je, smpi yg side mirror belah kanan terpusing ke arah aku la. so, detail of items that have been replaced are listed below:

1. pemegang side mirror sblh kanan = rm12
2. pelapik seat = rm15
3. bateri = rm38
4. kapasitor = rm35

total = rm100

actually, yg problem bateri tu memg dh lama, since aku beli motor tu secondhand dari kawan aku ng harga rm750. agak murah kn. tp, problem bertimpa2 sbb masa 1st time beli tu, yg minyak hitam tu bocor. so, dgn masa tu plak, aku tgh praktikal dgn penuh kemiskinan, aku pn xbleh nk buat apa bila motor tu tiba2 je xleh start, smpi paddlenye tu hang la. xleh nk gerak. so, dgn ketiadaan duit, aku biar la motor tu selama sebulan berhujan berpanas kt area pondok pak guard utm. bila duit scholarship telekom masuk, aku pn gi la amik bawa gi kedai motor nk repair. mak datuk, rm900 sbb karburator abis kering n ape lagi la tokei kedai tu ranjau aku pasal enjin motor tu. terpaksa la terima ng penuh hati nan ikhlas. abis duit scholar aku camtu je. then, yg pelapik seat tu pn, memang dh lama aku nk tukar, tp banyak kedai yg xde sbb motor aku ni jenis oldschool and limited edition. ye lah, kriss sg yg slalu mamak roti pakai time jual roti tu. btw, problem by problem, motor ni tetap di hatiku. akan kujaga motor ni dgn baik sepanjang masa. cewahh..

p/s: sekian luahan perasaan terhadap motor aku. harap ko dh xmeragam pasni. ops, tayar dpn pn dh botak, tak berganti2 lg. tgk la bajet gaji bulan depan plak nk tukar tayar. makan rm50 gak tu paling kurang. then, nk tambah box kt blkg, tambah tolak rm150. total = rm200. hm, mana nk cekau ni. :) cmne la aku nk pakai keter kalu pakai motor ni pn, dh sengkek semacam ini.

2 ulasan:

Web Sutera berkata...

Assalamualaikum sahabat,

Biasa aa beb! Motor kan mesen. Kerap pakai, kerap juga le kena repair/service..ongkosnya pun banyak gak.

Selamat menyambut Aidilfitri sahabat. Moga Allah lindungi saudara

akimsensei berkata...

2ari lepas, tayar pancit. rm8 tuk tayar, rm7 tuk getah lining. arini tukar myk hitam rm10, then, tukar oil filter rm3.

Related Posts with Thumbnails