Khamis, November 6

Misteri Mayat Terapung Di Resort Melati, Novel Misteri, 3 Bintang

Tajuk: Misteri Mayat Terapung Di Resort Melati
Penulis: Kusyi Hirdan
Penerbit: Midnight Pres
Bintang: 3

Aku abis baca cerita ni malam kelmarin. Kenapa aku bagi 3stars je, mesti ada sebab. Pertama, aku cukup anti kalau ada salah ejaan. Dalam novel ni, rimas gak aku sebab jumpa banyak kesalahan2 ejaan sampaikan hangin gak la satu badan aku. Kalau boleh nk je aku betulkan dengan pena dakwat merah macam Teacher English aku yang garang dulu kat sekolah buat kat buku latihan aku. Menyakitkan hati dan perasaan. Kedua, tulisannya besar gedabak, aku tak suka. Macam sengaja je nak bagi nampak tebal. Taktik apakah ini? Dah la, taknak bagi aku kutuk dan bagi banyak-banyak alasan. Pasal jalan ceritanya, aku berpuas hati sebab Kusyi Hirdan berjaya membuak-buakkan perasaan aku untuk lebih tahu dan memaksa aku membaca sampai habis. At least, betul la apa yang ditulis kat kulit novel ni, Novel Misteri.

Macam aku cakap tadi, jalan cerita boleh tahan la. Sinopsisnya lebih kurang begini. Fardiana, watak utama novel ni frust menonggeng dan patah hati dengan tunangnya, Halil dan buat keputusan untuk putuskan pertunangan sebab Si Halil ni kantoi ada hubungan sulit dengan bosnya. Directly aku cakap, Halil ni seorang gigolo. Untuk mengubat hati yang rawan sebab putus tunang tu, Si Fardiani ni nekad nak tukar kerja. So, dapat la offer dari sebuah resort ni, Resort Melati namanya.

Dapat je offer tu, Si Fardiana ni terus terima walaupun resort tu jauh di pedalaman. Bermula kat resort ni la, satu pembunuhan terjadi. Bos resort ni namanya Armizan. Ada sorang isteri bernama Azian. Tapi tu cerita 5tahun lepas la. Isteri dia ni dah arwah sebab ditemui terapung dalam tasik kat resort ni. Yang peliknya, polis tak dapat nak cari pembunuhnya sampai la 5tahun. Bermula dengan Si Fardiana ni masuk kerja kat situ, alih-alih ada satu lagi mayat ditemui terapung kat tasik tu. Mayat pekerja resort ni gak yang bernama rusydi. Aku yang baca ni mula la meneka-neka siapa la pembunuh yang sebenar. Rupanya pembunuhan tu ada kaitan dengan peristiwa lama yang berlaku 5tahun lepas (time Azian tu mati).

Aku punya la dok suspek yang pekerja yang banyak mulut pokpek pokpek yang bunuh. Rupanya orang lain da. Aku sebijik kena tipu dengan pengarang ni. Tapi, aku hanya mampu bagi 3bintang je untuk novel ni. Tak terdaya aku nak bagi lebih-lebih bintang. Banyak yang aku tak puas hati gak. Setakat nak baca tu, boleh la nak layan.

Oklah, ayat best dari novel ni, "selesaikan cepat-cepat, cakap terus terang" Satu lagi, apa yang aku dapat dari novel ni, dont judge a book by its cover. Macam contoh dalam cerita ni, aku dah salah anggap kat Cik Asiah, pompuan yang banyak mulut, sombong, suka menghasut dan selalu menjerit dalam bilik sorang-sorang tu. Aku suspek dia yang nak kena tangkap dengan Inspektor Azizi tu, rupa-rupanya ada orang lain lagi yang lebih terrorist dari Si Asiah ni.

Haha, roger.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails